Bedre kommunikasjon ved bruk av gjensidig læring-modellen
God kommunikasjon øker organisasjoners effektivitet
Kjell Hjertø mener "Kommunikasjon er selve grunnlaget for all gruppevirksomhet" og peker på "positive sammenhenger mellom kommunikasjonstilfredshet og organisasjonens effektivitet (både prestasjoner og jobbtilfredshet)" (2013, 165-166). I alle organisasjoner er god kommunikasjon viktig for å unngå negative konflikter og for å lære av hverandre og dermed utnytte alle organisasjonens ressurser for å oppnå størst mulig effektivitet i arbeidet. I arbeidet for å oppnå dette kan kommunikasjonsmodeller være til hjelp.
Et eksempel på kommunikasjonsutfordringer
Et eksempel fra min egen arbeidshverdag under viser hvor mye som kan gå galt og forhindre god kommunikasjon selv i en tilsynelatende ufarlig situasjon om vi ikke er bevisste hva og hvordan vi kommuniserer. Jeg vil understreke at kollegaen min og jeg har snakket ut om e-post-disputten og har et godt forhold.
Person A
|
Person B
|
E-post til engelskteamet kl. 11.04:
Emne: Fulbright
Roving Scholar-besøk
Fulbright-læreren bekrefter at hun kommer til skolen for å holde elev-workshops. De lærerne som har workshop samtidig må bli enige om tema og maile meg hvilken dere velger. Mvh Johan |
Svar 1 kl. 12.28:
Jeg går for alternativ fem; eventuelt 2.
Mvh
[Fornavn og første bokstav i etternavnet] |
Svar 1 kl.
12.30:
Men jeg ber om at du avklarer dette med de andre
faglærerne, slik at de også kan uttale seg.
Johan
[kl. 12.30 – 13.15 har A undervisning og kan ikke svare
på mail fra B.]
|
Svar
2 kl. 12.38:
Ja vel, men vi snakket jo om det på møtet???? Mvh [Initialene i for- og etternavn med store bokstaver] |
Svar 3 kl. 12.54:
Det er nok en oppgave for deg som koordinator, dette.
Vi uttalte oss på møtet, så må du trekke en konklusjon.
Mvh
[Initialene i for- og etternavn med store bokstaver] |
|
Svar 2 kl.
13.31:
Den er grei. Siden jeg sendte denne til alle lærerne
glemte jeg å legge til dette særtilfellet. Jeg husker nå at dere ble enige om
det, og "koordinatoren", dvs. teamlederen, skal nok greie å legge
til det valgte emnet for workshopen. Men det er ingen grunn til å sende flere
enn en mail om denne bagatellen! God helg!
Mvh Johan Skjetne
|
Svar 4 kl. 13.43:
Siste svaret fra meg: Synes faktisk ikke det er så bagatellmessig.
Mvh
[Initialene i for- og etternavn med store bokstaver] |
Svar 2 kl.
13.51:
Siste svaret fra meg: Nei vel. Da får jeg bare beklage så mye og håpe at du kan tilgi meg denne ikke-bagatellmessige feilen.
MVH
JS
|
Utfordringer ved asynkrone medier
I eksempelet stiller ikke kollegene spørsmål til hverandre, med unntak av Bs svar 2, som A opplevde som aggressivt. A glemte at B og to andre lærere ble enige om sitt workshop-tema under teammøtet, men B ga ikke A anledning til å forklare dette før hun sendte svar 3. Dette illustrerer utfordringer ved å kommunisere asynkront via e-post, hvor "Avsenderen får ikke svar i sanntid og må vente til mottakeren har bestemt seg for å svare" ("Asynkron kommunikasjon", 2015). A opplevde at B brøt denne uskrevne regelen for e-postkommunikasjon fordi han ikke fikk svare før hun skrev et nytt, for han konfronterende svar.
Marthinsen sier e-post "ikke alltid [er] så godt egnet til budskap som har et klart negativt emosjonelt innhold. Nettopp fordi våre emosjonelle uttrykk, bortsett fra ordene, er begrenset" (Marthinsen, 2012). A og B burde derfor unngått å kommunisere videre om saken via e-post etter As svar 1, men heller oppsøkt hverandre for å "oppnå gjensidig forståelse og læring" (Berg, 2013, 155). I stedet for å bli irritert på A og tro at han ikke respekterte deres valg av tema, kunne B da ha oppklart problemet (As forglemmelse) ved å bruke en samtidig (synkron) kommunikasjons-kanal og få direkte respons på spørsmålet (svar 2). A ville da også ha oppdaget at B ikke betvilte hans teamlederkompetanse i sitt svar 3, og dermed unngått å bli sarkastisk i sine svar 2 og 3. I stedet, slik de faktisk kommuniserer "avskjærer de [seg] fra å lære noe som helst av motparten" (Berg, 2013, 157) og en forglemmelse utvikler seg til å bli en konflikt mellom dem.
![]() |
| Bilde 2: Synkron kommunikasjon gir bedre interaksjon mellom partene. |
Inquiry og argumentasjon
Enkel- og dobbelkretslæring
![]() |
| Bilde 3: Dobbelkretslæring utvikler de ansatte og organisasjonen. |
Slik A og B kommuniserer i mailutvekslingen er kvaliteten på både inquiry og advocacy lav, slik at de kun oppnår enkeltkretslæring: de får kun forsterket verdiene og antakelsene som styrer deres handlinger. På grunn av den lave kvaliteten på kommunikasjonen forhindres de fra å oppnå dobbeltkretslæring, "problemløsning der vedkommende også reflekterer over de grunnleggende verdier og holdninger som styrer våre handlinger" (Berg, 2013, 174), læring som utvikler oss som kommunikatorer og arbeidstakere. For å oppnå dette bør A og B argumentere med utsagn som "Jeg mener X ikke er bagatellmessig fordi Y." (B) og spørre på måter som "Kan du avklare dette med de andre faglærene fordi X?" (A).
Med slike åpne, tydelige beskrivelser av hva de mener og hvorfor og interesse for hva den andre egentlig mener og årsakene til dette, kan kolleger unngå negative konflikter som vist i dette eksempelet, og i stedet lære av hverandre i konstruktive, utviklende dobbeltkretsprosesser.
Referanser:
Bøker:
Berg, Roberta Wiig. 2013. "Kommunikasjon som fremmer læring". I Kommunikasjon for ledere og organisasjoner, redigert av Peggy Simcic og Jan Ketil Arnulf. 149-175. Bergen: Fagbokforlaget
Hjertø, Kjell B. 2013. Team. Bergen: Fagbokforlaget
Digitale tekster:
Høgberg, Hilde Fredheim. 2014. "Hva er god kommunikasjon?". Alle tiders kommunikasjon. Lest 3. mars 2015. http://www.alletiderskommunikasjon.no/2014/05/hva-er-god-kommunikasjon/
Marthinsen, Svein Tore. 2012. "Hva er god e-post-kommunikasjon?". Svein Tore Marthinsen. Lest 2. mars 2015. http://sveintoremarthinsen.blogspot.no/2012/04/hva-er-god-kommunikasjon-pa-e-post.html
Nasjonal digital læringsarena. 2015. "Asynkron kommunikasjon". Lest 2. mars 2015. https://ndla.no/nb/node/48013?fag=102780
Rusk, John. 2012. "Advocacy and Inquiry". AgileKiwi. Lest 3. mars 2015. http://www.agilekiwi.com/peopleskills/advocacy-and-inquiry
Sander, Kjetil. 2014. "Organisasjonskultur, også kalt bedriftskultur". Kunnskapssenteret.com. Lest 3. mars 2015. http://kunnskapssenteret.com/organisasjonskultur/
Videoer:
Alanis Business Academy. "Episode 19: How the Communication Process Works". Video. 2. august 2012. https://www.youtube.com/watch?v=q6u0AVn-NUM
Schiefelbein, Jill. Impromptu Guru. "Ensure Mutual Understanding and Get Results in Business Communication". Video. 6. juni 2013. https://www.youtube.com/watch?v=aAhY5OqonoY
Schiefelbein, Jill. Impromptu Guru. "Ensure Mutual Understanding and Get Results in Business Communication". Video. 6. juni 2013. https://www.youtube.com/watch?v=aAhY5OqonoY
Illustrasjoner:
Bilde 1:
smannion. "Susan leads group discussion". Foto. 31. januar 2007. https://www.flickr.com/photos/smannion/3385144016/in/photolist-6a8Ko1-6EipE-c5CgKb-99UUiu-nHqLWZ-mJ4Ydt-b8sPe8-ciirvy-5huKab-91Qy4g-dCBZ6R-7Jzzq4-bVh76d-dA3x33-pF5VbF-4muygi-gXzR2M-6a8KiJ-ePUJ8a-ht9e4y-WuiiL-pVmjmJ-pXzTCm-4vq5sR-8c5rCZ-mJ4MSM-5qL5rM-5hqqgF-pF2djZ-o5c1ot-7pFDc7-dxsmUF-o4THe8-p1Jngn-p1FhTb-9o2KoV-iFYHo-bBwn7H-5otY3i-b8tegc-oyB4MJ-KZen9-9gSnf-8DUZMb-94AD9b-ibm8s4-Ew3rR-6Y21X-7zwZdZ-4VrcS8
smannion. "Susan leads group discussion". Foto. 31. januar 2007. https://www.flickr.com/photos/smannion/3385144016/in/photolist-6a8Ko1-6EipE-c5CgKb-99UUiu-nHqLWZ-mJ4Ydt-b8sPe8-ciirvy-5huKab-91Qy4g-dCBZ6R-7Jzzq4-bVh76d-dA3x33-pF5VbF-4muygi-gXzR2M-6a8KiJ-ePUJ8a-ht9e4y-WuiiL-pVmjmJ-pXzTCm-4vq5sR-8c5rCZ-mJ4MSM-5qL5rM-5hqqgF-pF2djZ-o5c1ot-7pFDc7-dxsmUF-o4THe8-p1Jngn-p1FhTb-9o2KoV-iFYHo-bBwn7H-5otY3i-b8tegc-oyB4MJ-KZen9-9gSnf-8DUZMb-94AD9b-ibm8s4-Ew3rR-6Y21X-7zwZdZ-4VrcS8
Bilde 2:
Schulz, Cory. "synchronus-vs-asynchronus". Illustrasjon. 22. mai 2012. http://www.imedicalapps.com/2012/05/synchronous-asynchronous-communication/
Bilde 3:
Sander, Kjetil. Illustrasjon. 21. mai 2014. http://kunnskapssenteret.com/organisasjonskultur/



Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar